home Meny close
menu Meny

Våre salgsbetingelser

Kjøpsbetingelser for private kunder

Definisjon av parter

Selger er: EL-Grossisten As. Verpetveien 56 1540 Vestby. Salg@elhandel.no  Tlf: 23896825 og blir i det følgende benevnt vi eller oss. Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt du, deg, din eller ditt.

Generelt

Salgsbetingelsene gjelder for salg av varer og tjenester fra elhandel.no til forbrukere.

Salgsbetingelsene vil sammen med din bestilling og ordrebekreftelse, utgjøre et samlet avtalegrunnlag for kjøpet.

Salgsbetingelsene og annen informasjon på elhandel.no er bare tilgjengelig på norsk.

Kjøp foretatt av mindreårige  kan ikke gjennomføres uten foresattes godkjenning. Kjøp kan kun gjennomføres av personer over 15 år, kredittkjøp kan kun gjennomføres av personer over 18 år.

Vi leverer kun til Norge, Svalbard, norsk kontinentalsokkel og andre fjerntliggende, norske områder.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.
Du finner disse lovene på https://lovdata.no/Forbrukerkjøpsloven

Ved salg til bedrifter gjelder disse betingelsene så langt de passer, imidlertid får bedrifter ikke bedre rettigheter enn hva som fremgår av kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven og angrerettloven kommer ikke til anvendelse for bedrifter, og e-handelsloven gjelder bare i den utstrekning som fremgår av loven (særskilte bestemmelser i loven om forbrukerkjøp gjelder ikke for bedrifter).

Priser.

Priser i vår nettbutikk oppgis inkl. mva.
All fakturering baseres på de til enhver tid gjeldende priser på ekspedisjonsdagen. Vi forbeholder oss retten til å endre priser, rabatter, konstruksjoner og mål uten varsel. Prisene er basert på underleverandørers tilbud og gjeldende tollsatser, avgifter, råvarepriser og valutakurser. Det tas forbehold om rett til justering i tilfelle endring av disse.

Produktbeskrivelser

Enkelte produkter kan avvike fra bildet, og/eller vises i annen farge/utførelse eller i ett miljø hvor alle elementer ikke medfølger produktet. Enkelte pakkeløsninger kan beskrives som "komplett(e)", vær her oppmerksom på beskrivelsen av innhold i pakkeløsningen, da betegnelsen "komplett" ikke er dekkende under alle forhold og/eller installasjoner.

Feil eller manko

Feil eller manko ved forsendelser må meldes straks og senest 10 dager etter mottakelsen til salg@elhandel.no

eller pr. telefon: 23896825.

Betaling

Vi tilbyr flere ulike betalingsløsninger. Mest brukt er kortbetaling med Visa/Mastercard.

Vi tilbyr også betalingsalternativer via Klarna. Klarna har skreddersydde betalingsløsninger for netthandel og gir deg muligheten å betale med faktura etter varene er mottatt, eller du kan velge avbetaling. Les mer om Klarna her.

Levering og Transport.

Forsendelsen skjer for kundens regning og risiko. Ved transportskade, må Elhandel og eller transportør kontaktes.

Transportskade må meldes straks og senest 8 dager etter mottakelse.

Leveringstid

Din ordre vil normalt sendes fra oss samme dag eller neste virkedag etter bestilling. Varene sendes vanligvis med Postnord Mypack med de priser og begrensninger Postnord har. Leveringstider på visse varer kan forekomme. Når en ordre inneholder en slik vare, vil den bli holdt igjen til hele ordren er klar. Dersom det oppstår leveringsproblemer av andre grunner, vil du bli kontaktet og presentert for alternative løsninger.

 Hente varer

Ved ordre som ønskes hentet ved vårt lager i Vestby vil ordre normalt være henteklar innen 3 timer. Ekspedering av denne type ordre er avhengig av lagerstatus på bestilte varer, og kan ikke hentes før du har blitt varslet om at ordre er klar til henting. Vårt hentelager holder åpent Man-Fre 08:00-15:30. Tlf hentelager: 23896825

Avbestilling

Ved avbestilling må det gis beskjed så snart som mulig, på telefon eller via e-post.
Dersom vi kan bekrefte avbestillingen før varen er sendt fra vårt lager, vil du unngå gebyr for uavhentede pakker.

Uavhentet pakke

Uavhentet pakke Vil bli belastet deg med reel frakt retur + gebyr på kr 200,- ink mva.

Angre på kjøpet

Returnerte varer skal være ubrukt og i originalemballasjen. Angreretten kan ikke benyttes på produkter med begrenset levetid og/eller kapasitet eller som forringes raskt, hvis original forpakning er brutt. Dette gjelder for eksempel batterier, lyskilder, kabler og ledninger, inkludert varmekabler. Kabel og ledning inkludert varmekabler etter kapp (salg i meter) omfattes ikke av angreretten og kan ikke returneres.

Bestillingsvarer, som normalt ikke ligger i nettbutikken, kan ikke returneres. Dette gjelder også innenfor angreretten.

Angrerett

"Du har 14 dagers ubetinget angrerett", heter det seg, men det betinger faktisk at du selv koster porto for returen og at du fyller ut angrerettskjema som sendes med pakken tilbake til oss. Følgelig dekkes IKKE uavhentede postpakker av angreretten.

Som forbruker (privatperson) gir Angrerettloven rett til å angre ditt kjøp uten ekstra kostnad for deg som Kunde. Angreretten forutsetter at du så snart som mulig, senest innen 14 dager, etter mottak av leveransen gir oss beskjed om at du vil benytte angreretten, ved å benytte mottatt angrerettskjema. Angrerettskjema sendes deg på e-post sammen med bekreftelsen på mottatt ordre. Dersom du ikke mottar angrerettskjema utvides denne fristen til 12 måneder.

 

Retur utover angreretten

Utover angrerettsperioden, trekkes det fra et returgebyr på 50%. Varer kan returneres så lenge de er ubrukt og fortsatt tilgjengelig for salg i nettbutikken. Vi forbeholder oss retten til å kontrollere varene før retur innrømmes.

 

Hvordan returnerer du varer til oss

 

Fyll ut angrerettsskjema som fulgte med ordrebekreftelsen og send returen til oss. Varen skal emballeres godt så den ikke går i stykker. Varen må også være i original forpakning. 

 

Obs! Returneres varer etter angrerettsperioden på 14 dager, trekkes det fra gebyr på 50% av det varen opprinnelig ble kjøpt for. Med mindre noe annet er avtalt skriftlig med en av våre medarbeidere.

 

Produktene som ønskes returnert sendes til:

EL-Grossisten As

Verpetveien 56.

1540 Vestby

 

Garanti

Elhandel forholder seg til produsentenes og eller importørens garantier. Denne kan variere fra 1 år til 15 år avhengig av type vare. Garantien er gjeldene fra du har mottatt varen fra oss.

Reklamasjon

Reklamasjonstiden for de aller fleste varene våre er 5 år. Unntak fra dette er eksempelvis lyskilder og andre forbruksvarer.

Følgende dekkes ikke som reklamasjon:

  • Varer med synlige fysiske skader
  • Varer med vannskader
  • Korrusjonsskader på varer som ikke er beregnet for utendørs bruk

For varer med direkte elektrisk tilkobling, må installasjonen beviselig ha vært riktig og lovlig utført av en autorisert elektriker for at reklamasjon skal kunne benyttes. Med "direkte elektrisk tilkobling" menes det å skru ledninger til vare, som f.eks. en dimmer. Tilkobling av f.eks. en panelovn via medfølgende støpsel, regnes ikke som direkte elektrisk tilkobling.

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig til salg@elhandel.no

Dersom det foreligger en mangel ved produktet og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

  • holde kjøpesummen tilbake etter § 28
  • velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

  • kreve prisavslag etter § 31

  • kreve heving etter § 32
  • kreve erstatning etter § 33.

Ny vare

Ønsker du en ny vare i en reklamasjonssak, må du sende den gamle varen til oss slik at vi kan godkjenne den før ny vi sender deg en ny vare. Godkjennes ikke reklamasjonen og du ønsker varen returnert, må du selv koste porto for dette.

 Erstatning

Dersom en vare det reklameres på ikke lenger er tilgjengelig for salg, vil vi refundere samme beløp som varen opprinnelig ble kjøpt for.

Tilbud og prosjektering

Elhandel.no er en ren nettbutikk og eventuelle tilbud og kampanjer finner du på sidene våre. Kundespesifike tilbud gis kun unntaksvis på store ordre hvor kunden selv har opprettet en handlekurv på forhånd.

 Droner

 Vi tar intet ansvar for påført skade, indirekte skade eller økonomiske tap som følge av bruken av disse produktene. Det er ikke andre enn deg selv som står ansvarlig for bruken av produktene og må selv ta høyde for at de forskjellige produktene og de samme produktene kan ha har varierende feilmarginer og ikke er 100% presise, nøyaktige eller identiske. Når du velger å kjøpe/bruke disse produktene, så aksepterer kunden/Brukeren at det er brukeren selv som må ta høyde for at det ikke er mulig å garantere for nøyaktigheten av produktene. Eksempelvis presisjonen på komponenter, flyegenskaper, som GPS, gyroer, trykksensorer, kompass, software/firmware, etc. Alle faktorer som har påvirkning på produktets egenskaper, kompatibilitet, interference, aerodynamikk, software/firmware etc. Det er det kunden/bruker selv som må sette seg inn og ta ansvar for ved bruken av disse produktene. Det er du selv som står ansvarlig dersom det av noen årsak skulle oppstå personskade, død eller materiellskade ved bruken av disse produktene.Vi anbefaler deg å sette deg inn i gjeldene regelverk og teste produktene før de tas i bruk.

For mer informasjon se luftfartstilsynets hjemmesider her

 Force majeur

Er vi forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den, så som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta- restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Elhandel.no fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

Opplysningsplikt

Forskrift om opplysningsplikt ved salg og markedsføring av elektrisk materiell til forbruker.

Elektrisk Installasjonsmateriell skal kun monteres av registrert Installasjonsvirksomhet.

 Les mer om dette her

 

 Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.