logo
Søk

Elbillader - slik finner du den rette for deg!

Jakten på kjærligheten er noen ganger enklere enn å finne den ideelle elbillader, men når du først finner den rette (elbilladeren altså) kan du prise deg salig for at du tok tiden på å bli godt kjent med den før du sa ja, og lot den flytte inn hos deg.
Gevinsten vil være optimal ladetid, minimal slitasje og en hjemmelader som leverer strøm hver gang du trenger det. Mye å tenke på, synes du? Null stress, vi hjelper deg her.

Bestill befaring fra elektriker

Det begynner alltid med spenningen - også når du skal velge hvordan å lade elbil hjemme. Før du bestiller så mye som en ledning må du få oversikt over antall ampere, faser og hvilken spenning du har hjemme hos deg selv. Noe av dette kan du finne ut av ved å ta en kjapp kikk i sikringsskapet ditt, men en elektriker vil kunne gi deg en mer kvalifisert og helhetlig uttalelse om status på sikringer og kapasitet her enn det du vil kunne google deg fram til selv.

Type 1 eller type 2? velg riktig

I letingen etter den rette må du først finne ut hva som er din type. Som en tommelfingerregel er det kjekt å vite at biler fra 2018 og senere i hovedsak bruker type 2 ladekabel. Har du en eldre bil eller dersom elbilen du kjører er importert fra Nord Amerika eller Asia er sannsynligheten stor for at den er kompatibel med type 1 ladekabel. Dagens ladere er utstyrt med Type 2 så i noen tilfeller må du benytte en kombinert Type1 til type 2 ladekabel.

Hvordan velge rett type elbillader

Å kjøpe riktig elbillader er ikke lett. Det er mange ulike parameter å ta hensyn til, og dette kan påvirke alt fra ladetid og slitasje på batteriet til om bilen i det hele tatt lades. Elektrisitet er ett stort fagområdet så nøyaktig hvor mange ampere du har, antall faser, og spenning du har hjemme vet du ikke før en elektriker hjelper deg med monteringen, eller er på befaring. For å hjelpe deg litt i denne jungelen skal vi forsøke å forklare noen begreper og ting man må ta hensyn til.

Jordfeilbryter Type B

Disse typene brytere settes som regel i sikringsskapet. De fungerer på lik linje med vanlig sikringer selv om funksjonaliteten er ulik. For lading av elbil er det en type B-bryter man skal ha i sikringsskapet. Ved en feil skrur altså bryteren seg av og lading blir avbrutt.

Ladestasjon med DC-RCM

Ladestasjoner finnes i en rekke varianter med og uten jordfeilvern. Fordelen ved å kjøpe en Gewiss I-CON elbillader med DC Lekkasjestrøm-detektor (også kalt DC-RCM / RDC-DD “DC-filter”) er at du ikke trenger et fordyrende Type B vern som tar stor plass i sikringsskapet. Du kan sikre ladekursen kun med vanlig Type A kombivern som er det som normalt benyttes i sikringsskap i Norge.

Ampere

Hvor mange ampere du skal ha er avhengig av hvor mye du har mulighet til å hente ut fra sikringsskapet ditt. Enkelte Gewiss I-CON ladere er utstyrt med 3-trinnsbryter og kan justeres på intervall 30%, 60% eller 100% full styrke. Dette vil elektrikeren/montøren ta stilling til ved installasjon.

Hvilken ladeeffekt ?

Vi anbefaler å kjøpe hjemmelader med ladeeffekt opptil 7,4 kW (230V-anlegg) eller opptil 22 kW (400V-anlegg). Da får du en hjemmelader som er klar for fremtidens elbiler og som du dermed kan bruke i mange år fremover.

Velg riktig kWh-mengde til din elbil

Sett av tid til å lade batteriene. Som et generelt tips er det er best å unngå hurtiglading av batteri på elbiler. Med mindre du skal ut og rulle de neste 12-14 timene er det best å ta tiden til hjelp. Lad sakte, ettersom det angivelig sliter mindre på batteriet. Mengde kW avgjør hvor raskt bilen din kan lades på ditt elektriske anlegg. Hvis du skulle ha behov for en rask elbillader hjemme burde du kjøpe en elbillader med 22 kW. Men dette avhenger av hvor mange Ampere du har til rådighet til egen kurs i sikringsskapet, antall faser og spenningen på ditt elektriske anlegg. Alt dette hjelper elektrikeren deg med, ref punkt 1. Det er så mange variabler at vi ikke kan gi deg ett fasitsvar, men i oversikten ser du hvor mange kW du kan få fra ulike anlegg per time.

1fas (IT – TN 230V)

2,3kW = 10A
3,7kW = 16A
4,6kW = 20A
7,4kW = 32A

3-fas (TN 400V)

11kW = 16A
22kW = 32A

Plassering av elbillader

Påvegg

Gewiss I-CON laderen har 4stk kabelgjennomføringer for enkel montering på vegg med åpen strømtilførsel.

Innfelt

Gewiss I-CON laderen kan monteres innfelt så den tar minimalt med plass. Innfellingsboks kjøpes separat.

Frittstående på ladestolpe

Gewiss I-CON laderen kan plasseres frittstående på ladestolpe. Ladestolpe for en eller to ladere kjøpes separat.

Gewiss I-CON Serie

I-CON AUTOSTART

Laderen vil automatisk starte straks kjøretøyet er tilkoblet (Autostart). Ladekraften kan justeres på tre effekter, 30%, 60% og 100%. I-CON AUTOSTART kan monteres påvegg, innfelt eller på stolpe. Tilgjengelig i 4,6kW, 7,4kW, 11kW og 22kW. Modeller med mulighet for DLM + Bluetooth.

I-CON PREMIUM

Laderen vil starte straks kjøretøyet er tilkoblet og aktivert via RFID, Bluetooth eller Cloud. I-CON Premium kan monteres påvegg, innfelt eller på stolpe. Tilgjengelig i 4,6kW, 7,4kW, 11kW og 22kW. Modeller med mulighet for Bluetooth, RFID, DLM, Ethernet + 4G modem og CLOUD OCPP 1.6.

I-CON AUTOSTART m/kabel

Laderen vil automatisk starte straks kjøretøyet er tilkoblet (Autostart). Ladekraften kan justeres på tre effekter, 30%, 60% og 100%. I-CON AUTOSTART kan monteres påvegg, innfelt eller på stolpe. Tilgjengelig i 4,6kW, 7,4kW, 11kW og 22kW. Modeller med mulighet for DLM + Bluetooth. Ferdig påmontert kabel 5m type2.

I-CON PREMIUM m/kabel

Laderen vil starte straks kjøretøyet er tilkoblet og aktivert via RFID, Bluetooth eller Cloud. I-CON Premium kan monteres påvegg, innfelt eller på stolpe. Tilgjengelig i 4,6kW, 7,4kW, 11kW og 22kW. Modeller med mulighet for Bluetooth, RFID, DLM, Ethernet + 4G modem og CLOUD OCPP 1.6. Ferdig påmontert kabel 5m type2.

Våre Gewiss ladere

6 499,00
3 på lager
5 990,00
3 på lager
5 490,00
2 på lager

Elbilladere til borettslag

Familieforøkelse! Fra at elbil var noe eksotisk Frederic Hauge kjørte rundt i har elbiler nå blitt allemannseie her til lands. Norge er det landet med desidert størst tetthet av elbileiere. Så mange nordmenn er det som kjøper elbiler at det har blitt tema for reklamefilmer på SuperBowl! Etterspørselen etter elbilladere har økt i takt med etterspørselen etter elbiler. Vi har lang erfaring med å levere pakkeløsninger for borettslag og til arbeidsplasser. Dersom du sitter i et styre for sameiet eller sitter som leder og trenger elbilladere er vi gjerne behjelpelig med å finne løsninger sammen med våre dyktige samarbeidspartnere skreddersydd for deres behov!

Ofte stilte spørsmål om elbillader

Når valget er tatt om å kjøpe elbil dukker det som regel opp noen spørsmål. Vi håper å kunne hjelpe deg til å besvare noen av disse:)

Trenger jeg jordfeilvern type B i sikringsskapet?

Alle strømkurser til lading av elbil eller ladbar hybrid må ha jordfeilvern type B. Unntaket er om du kjøper du en elbillader med innebygget DC Lekkasjestrøm-detektor <6mA, (også kalt DC-RCM / RDC-DD “DC-filter”) da trenger du ikke jordfeilbryter type-B i sikringsskapet.

Direct Current Residual Current Monitoring (DC-RCM) er elektroniske kretser som overvåker og detekterer jordfeil i ladestasjonen eller ladekabelen og stopper lading i tilfeller ved <6mA likestrømsfeil (DC). Dette sammen med et Type A kombivern vil gi tilsvarende beskyttelse som et Type B jordfeilvern.

Alle Gewiss ladere i I-CON serien har innebygget DC Lekkasjestrøm-detektor <6mA (også kalt DC-RCM / RDC-DD “DC-filter”).

Fordelen med å kjøpe en Gewiss I-CON ladestasjon med DC Lekkasjestrøm-detektor <6mA er at du ikke trenger et fordyrende Type B-Vern som også tar stor plass i sikringsskapet. Du kan sikre ladekursen kun med vanlig Type A kombivern som er det som normalt benyttes i sikringsskap i Norge.

Hvordan strømnett og spenning har jeg hjemme?

Denne informasjonen finner du i sikringsskapet ditt. Det mest vanlige i Norge er 230V IT-nett. I nyere boliger kan det være 400V TN-nett. Enkelte steder på Sørvestlandet er 230V TT-nett vanlig. Kontakt din lokale elektriker for hjelp/befaring før du går til innkjøp av elbillader om du er usikker.

Trenger jeg overspenningsvern?

Skal du installere elbillader hjemme er det krav om overspenningsvern. Overspenningsvernet beskytter mot uventede spenningsendringer, som for eksempel lyn og tordenvær. Overspenningsvernet plasseres i sikringsskapet ditt/eventuelt i TKS-inntaksskap om det elektriske anlegget er av nyere dato.

NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.433.3.1 krever at et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern. Dette kravet innebærer en forutsetning for å kunne installere et tilkoblingspunkt i en installasjon.

Tolkningen gitt av NK64 presiserer at kravene i NEK 400-4-44:2014, avsnitt 443.3.1 er knyttet til installasjonen som helhet og ikke til enkelte deler av installasjonen. Kravet i NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.443.3.1 krever at et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern, men ikke nødvendigvis at hele installasjonen er det.

Hvor kraftig lader trenger jeg?

Vi anbefaler å kjøpe hjemmelader med ladeeffekt opptil 7,4 kW (med 230V-anlegg) eller opptil 22 kW (med 400V-anlegg). Da får du en hjemmelader som er klar for fremtidens elbiler og som du dermed kan bruke i mange år fremover. Husk at det avhenger av hvor mange Ampere du har til rådighet til egen kurs i sikringsskapet, antall faser og spenningen på ditt elektriske anlegg. Alt dette hjelper elektrikeren deg med. Hvor mye effekt du har til rådighet bør avklares før du kjøper elbillader.

Hvordan kabeltype trenger jeg?

Ved montering av Gewiss I-CON elbillader kan du benytte PFXP-kabel eller PFSP-kabel. Alle Gewiss ladere i I-CON serien har innebygget DC Lekkasjestrøm-detektor <6mA (også kalt DC-RCM / RDC-DD “DC-filter”).

Fordelen med å gå for ladestasjon med DC Lekkasjestrøm-detektor <6mA er at du ikke trenger et fordyrende Type B-Vern som også tar stor plass i sikringsskapet. Du kan sikre ladekursen kun med vanlig Type A kombivern som er det som normalt benyttes i sikringsskap i Norge.

Kabeltverrsnitt

Kabeltverrsnitt på strømkursen i tabellen er gitt under forutsetningene at kabelen skal maksimalt belastes med 80% av maksimal kapasitet. Likeledes, ved lengre kabelstrekk må det tas høyde for spenningsfall og det bør benyttes større kabeltverrsnitt. Tabellen er kun veiledende (tommelfingerregel) og din lokale elektriker vil kunne hjelpe deg med å velge korrekt tverrsnitt ut i fra de forutsetningene du har.

Tverrsnitt på kabel mm²Strømkurs (antall Ampere)
4mm²16A
4mm²20A
6mm²25A
10mm²32A
10mm²40A
16mm²63A
Ladekabel type 1 eller 2?

«Type» er en betegnelse på forskjellige generasjoner av støpsler/plugger brukt til AC-lading (vekselspenning) av elbiler. Hovedsakelig er biler fra 2018 og nyere som er levert i Europa produsert med Type 2 ladekontakt. Eldre biler/ biler produsert i Asia og Nord Amerika er levert med Type 1 ladekontakt. Ved lading fra en ladestasjon/ladeboks vil ladekabelen alltid ha et type 2 støpsel til ladestasjonen (feks. Offentlig ladestolpe/stasjon) og det er kun støpselet mot bilen som vil enten være et type 1 type 2.

Lademodus (1,2,3,4)

#Mode 1 - Benyttet i eldre elbiler

Mode 1 lading er den enkleste formen for lading uten noen form for kommunikasjon eller sikkerhet. Dette er en lademetode benyttet i eldre elbiler.

#Mode 2 - Nødlading

Mode 2 lading ligner mye på mode 1 lading, men mode 2 lading ivaretar noen grunnleggende sikkerhetsfunksjoner i kommunikasjonsboksen på ladekabelen som kommuniserer med kjøretøyet. De aller fleste elbiler og hybridbiler leveres normalt med en slik ladekabel til stikkontakt med bilen. Mode 2 bør kun benyttes til nettopp nødlading og er ikke ment som en permanent løsning.

#Mode 3 - Ladestasjon/Hjemmelader

Mode 3 beskriver lading fra faste installasjoner som fra ladestasjon eller ladestolper med standard kontakt kalt type 2. Kommunikasjon mellom kjøretøy og ladestasjon sikrer at både ladestasjonen og kjøretøyet er tilkoblet og at det ikke forekommer jordfeil eller lignende før lading kan starte. Ladestasjonene kan leveres enten et type 2 uttak eller med fastmontert kabel og støpsel.

#Mode 4 - DC hurtiglading

Mode 4 lading er den lademodusen vi benytter når vi besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen. Hurtigladere har alltid fastmontert kabel, så det er ikke behov for å ta med egen kabel. Disse kablene er utstyrt med enten CHAdeMO eller CCS plugg på kabelen som er tilpasset lading i høye effekter (typisk fra omkring 50kW og oppover).

Løs eller fastmontert kabel på ladestasjon?

Gewiss I-CON hjemmelader kommer med eller uten fastmontert kabel. Det er ingen fasit på hva som er best, men med en lader med avtakbar kabel kan også andre elbiler bruke laderen, og du kan ta med deg ladekabelen ved behov.

Forskrift om opplysningsplikt ved salg og markedsføring av elektrisk materiell til forbruker.

Enkelte produkter beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet. Les mer her.